Författare: Joan Hall
Skapelsedatum: 5 Februari 2021
Uppdatera Datum: 26 Juni 2024
Anonim
T3 och T4: vad de är, vad de är för och när tentamen anges - Kondition
T3 och T4: vad de är, vad de är för och när tentamen anges - Kondition

Innehåll

T3 och T4 är hormoner som produceras av sköldkörteln, under stimulering av hormonet TSH, som också produceras av sköldkörteln, och som deltar i flera processer i kroppen, främst relaterade till metabolismen och tillförseln av energi för att fungera korrekt av kroppen.

Dosen av dessa hormoner indikeras av endokrinologen eller allmänläkaren för att bedöma personens allmänna hälsa eller undersöka den möjliga orsaken till vissa symtom som kan relateras till sköldkörtelfel, såsom överdriven trötthet, håravfall, svårigheter att gå ner i vikt och aptitlöshet, till exempel.

Vad är värt för

T3- och T4-hormonerna produceras av sköldkörteln och reglerar flera processer i kroppen, främst relaterade till cellulär metabolism. Några av huvudfunktionerna för T3 och T4 i kroppen är:


  • Normal utveckling av hjärnvävnader;
  • Metabolism av fetter, kolhydrater och proteiner;
  • Reglering av hjärtslag
  • Stimulering av cellulär andning;
  • Reglering av menstruationscykeln.

T4 produceras av sköldkörteln och förblir bunden till proteiner så att den transporteras i blodomloppet till olika organ och därmed kan utföra dess funktion. För att ha funktion separeras dock T4 från proteinet, blir aktiv och blir känd som fri T4. Läs mer om T4.

I levern metaboliseras den producerade T4 för att ge upphov till en annan aktiv form, som är T3. Även om T3 huvudsakligen härrör från T4, producerar sköldkörteln också dessa hormoner i mindre mängder. Se mer information om T3.

När tentamen anges

Dosen av T3 och T4 indikeras när det finns tecken och symtom som tyder på att sköldkörteln inte fungerar korrekt, och det kan till exempel vara en indikation på hypo- eller hypertyreoidism, Graves sjukdom eller Hashimotos tyreoidit.


Dessutom kan utförandet av detta test också anges som en rutin för att bedöma personens allmänna hälsa, vid undersökningen av kvinnlig infertilitet och misstankar om sköldkörtelcancer.

Således är några av de tecken och symtom som kan indikera sköldkörtelförändring och att doseringen av T3- och T4-nivåer rekommenderas:

  • Svårigheter att gå ner i vikt eller gå upp i vikt lätt och snabbt;
  • Snabb viktminskning;
  • Överdriven trötthet;
  • Svaghet;
  • Ökad aptit;
  • Håravfall, torr hud och ömtåliga naglar;
  • Svullnad;
  • Förändring av menstruationscykeln;
  • Förändring i hjärtfrekvens.

Förutom T3- och T4-dosen begärs vanligtvis andra tester som hjälper till att bekräfta diagnosen, främst begärs mätning av hormonet TSH och antikroppar, förutom möjligheten till ultraljud i sköldkörteln. Ta reda på mer om de angivna testerna för att utvärdera sköldkörteln.


Hur man förstår resultatet

Resultaten av T3- och T4-testerna måste utvärderas av endokrinologen, allmänläkaren eller läkaren som angav testet, och resultatet av andra tester som bedömer sköldkörteln, personens ålder och allmänna hälsa måste beaktas. I allmänhet är nivåerna av T3 och T4 som anses normala:

  • Totalt T3: 80 och 180 ng / dL;
  • T3 gratis:2,5 - 4,0 ng / dL;
  • Totalt T4: 4,5 - 12,6 pg / dL;
  • Gratis T4: 0,9 - 1,8 ng / dL.

Enligt värdena för T3 och T4 är det således möjligt att veta om sköldkörteln fungerar korrekt. Normalt är värdena för T3 och T4 över referensvärdet en indikation på hypertyreoidism, medan lägre värden indikerar hypotyreoidism, men ytterligare tester är nödvändiga för att bekräfta resultatet.

Få Popularitet

Astma och lunginflammation: Vad är skillnaderna?

Astma och lunginflammation: Vad är skillnaderna?

Atma och lunginflammation är två jukdomar om påverkar lungorna.Atma är ett kronikt tilltånd. Det orakar periodik inflammation och minkning av luftvägarna. Det påverk...
29 tankar jag hade när jag berättade för min partner om min HIV-status

29 tankar jag hade när jag berättade för min partner om min HIV-status

Jag träffade min partner, Johnny, redan 2013. Vi började vår relation genom att prata i telefon i timmar i lutet. När vi betämde o för att träffa peronligen för...